Veelgestelde vragen (FAQ)

1. Gebruikersaccounts
2. Inhoudelijk
3. Ondersteuning

1. Gebruikersaccounts

Kan ik meerdere agenda’s gebruiken als ik in verschillende scholen werk?
Indien de scholen hetzelfde Schoolonline platform delen, zie je in de Planner een agenda per school en hoef je niet aan en -uit te loggen.
Zo niet zie je per platform slechts één agenda en moet je aan- en uitloggen.

Kan ik agenda-items aan klassen linken, ook als ik in Schoolonline niet gekoppeld ben aan een klas (bv. directie, zorgcoördinator, secretariaat, …)?
Ja dat kan de planner-beheerder instellen via het planner-beheer.

Hoe lang kan ik de bestaande Schoolonline agenda nog gebruiken en vanaf wanneer kan ik enkel Mijn planner gebruiken?
Je kunt de bestaande Schoolonline agenda tot het einde van dit schooljaar blijven gebruiken naast Mijn planner. We voorzien echter geen updates of nieuwe methodes meer voor de agenda in Schoolonline.

Kan ik via Bingel voor leerkrachten de Planner gebruiken?
Schoolonline gebruikers starten de Planner enkel vanuit Schoolonline. De niet-Schoolonline gebruikers kunnen enkel via Bingel voor leerkrachten inloggen.
In de toekomst zal de toegang voor scholen die zowel Schoolonline als Bingel voor leerkrachten gebruiken, gekoppeld worden.

Kan ik de agenda van een collega zien?
Ja, je kunt de agenda van collega’s raadplegen via “Mijn collega’s”.

Kan ik de agenda van een klas zien?
Ja, je kunt switchen tussen jouw agenda en de agenda van je klas via “Mijn studiegroepen”.

Met welke browser kan ik de Planner gebruiken?
Je kunt met verschillende browsers aan de slag: Chrome, FireFox, Edge en Safari op computer, Safari op iPad/iPhone en Chrome op Android tablet/smartphone.
Om veiligheidsredenen ondersteunen we geen oudere versies maar raden je aan om je browser te vernieuwen.
Naar boven

2. Inhoudelijk

Kan ik in Mijn Planner de lesfiches gebruiken die ik gemaakt heb in de huidige Schoolonline Agenda?
Je kunt momenteel jouw lesfiches importeren in de Planner. De werkwijze vind je hier.
Je beschikt zo in Mijn Planner over alle lesfiches die je gemaakt hebt in de huidige Agenda.
Zo werk je gewoon verder met je eigen materiaal en lesfiches van uitgeverijen.
Je zal merken dat het maken en beheren van lesfiches in Mijn Planner véél aangenamer en eenvoudiger is geworden!

Van welke methodes van uitgeverijen zijn de lesfiches beschikbaar in Mijn Planner?
Alle methodes uit de bestaande Agenda zijn beschikbaar in Mijn Planner.
Je vindt een handig overzicht van de beschikbare methodes in Mijn Planner via de module Collecties.
Klik op “Nieuwe collectie” en kies “Importeer een bestaande methode van een uitgever”.

Is er een methode die nog ontbreekt? Laat het gerust weten. Is het een methode van uitgeverij VAN IN kunnen we snel uitsluitsel geven. Voor ontbrekende methodes van andere uitgeverijen kan je als klant het best zelf contact opnemen met de uitgever en vragen of ze hun data beschikbaar maken.

Wat is het verschil tussen OLF-lesfiches en uitgebreide fiches?
OLF-lesfiches bevatten lesdoelen en vaak ook de gekoppelde leerplandoelen.
Uitgebreide fiches bieden veel meer. De les- of evaluatiefiches bevatten de voorziene duur, het lesmateriaal en de handleiding in pdf.
Binnenkort worden de uitgebreide fiches nog verder uitgebouwd… We houden je uiteraard op de hoogte!

Kan ik mijn uurrooster overdragen van de bestaande Agenda naar Mijn Planner?
Nee. Het goede nieuws is dat een lessenrooster aanmaken in Mijn Planner echt kinderspel is geworden.
In een paar klikken heb je een lessenrooster samengesteld. Daarna kan je heel eenvoudig een rooster kopiëren, aanpassen en opslaan zoals bijvoorbeeld “zwemweek”.
Bovendien kan je beroep doen op onze handige instructiefilmpjes om je te assisteren!

Kan ik in de lijstweergave mijn lessen bewerken?
De lijstweergave is een typische print-weergave. Kies de dagweergave om snel lessen te bewerken zonder pop-upvensters.

Kan ik een lessenrooster aanpassen en opnieuw toepassen in de kalender?
Je kunt een bestaand lessenrooster aanpassen maar de wijzigingen zullen alleen zichtbaar zijn wanneer je het rooster toepast in een nieuwe week.
Er is dus geen automatische synchronisatie tussen het rooster en je kalender.
Let op, als je een rooster opnieuw toepast op een kalenderweek waar reeds een rooster was toegepast, zal alles dubbel verschijnen.

Kan ik lesfiches uitwisselen met een collega?
In de toekomst zal je je collecties kunnen delen met collega’s zodat je elkaars collecties kunt raadplegen, bewerken en gebruiken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om daarvan op de hoogte te blijven.

Kan ik opvragen welke doelen ik wel of niet heb behandeld?
Met de doelenrapportage kun je opvragen welke doelen je hebt behandeld of in de toekomst nog moet behandelen.

Kan ik zoeken in het zoekvenster van de doelen?
Ja, met de handige doelenzoeker typ je een woord of nummering. Snelzoeken geeft altijd resultaat, ook als je een foutje typt!

Kan ik zoeken in de collecties?
Nog niet maar dat zal weldra mogelijk zijn.

Zijn de doelen van alle netten beschikbaar in Mijn planner?
Alle doelen zijn beschikbaar, zowel van GO, OVSG als Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen zullen we, van zodra de koepel klaar is met de ZILL app, de nieuwe leerplandoelen beschikbaar maken. De bestaande leerplandoelen blijven uiteraard ook beschikbaar.

Kan ik in één beweging de agenda voor mezelf en mijn collega maken?
Mijn planner legt een nadrukkelijke focus op M-decreet. Dit wil zeggen dat er geen knop of actie mogelijk is om agenda’s integraal te kopiëren. Echter kan je elke les aan meerdere studiegroepen koppelen waardoor je in één beweging een les voor twee verschillende klassen kan inplannen, bijgevolg zullen de doelen ook bij die klas verschijnen. Let wel: dit resulteert in een foute doelenrapportering.

Hoe gebruik ik mijn planner in duobaan met een collega?
Via schoolonline: de Schoolonline-beheerder stelt jou en je collega in het klasbeheer in als klasleerkracht en coklasleerkracht.
Via Bingel voor leerkrachten: de Bingel-beheerder koppelt in het klasbeheer jou en je collega aan dezelfde klas.
In mijn Planner: ieder maakt zijn eigen planning in “mijn kalender”. Voeg je collega toe in “mijn collega’s” om zijn/haar planning eenvoudig te kunnen raadplegen. Bekijk de planning van de hele klas via “mijn studiegroepen”.

Naar boven

3. Ondersteuning

Hoe kan ik contact opnemen als ik nog extra vragen heb?
Schoolonline gebruikers: contacteer als leerkracht eerst je eigen Schoolonline beheerder of ICT-coördinator. Indien nodig zal hij of zij met de support van Schoolonline contact opnemen.
Bingel voor leerkrachten: neem contact op met de klantendienst.
Naar boven